Ik kan mijn IP Camera niet vinden in mijn netwerk, waar kan dat aan liggen?

Soms komt het voor dat een IP Camera niet vindbaar is in je netwerk omdat meegeleverde zoek of configuratie tools geen toegang hebben tot de IP Camera. Er is een veelvoud aan oorzaken die dit kan veroorzaken waarbij het er vooral de vraag is: WAAR en HOE op WAT is IP Camera aangesloten en WAAR, HOE, op WAT is mijn PC/Tablet/Smartphone aangesloten.

Achtereenvolgens zullen we de volgende mogelijke ooorzaken;

- Router achter Router

- Verkeerde netwerkconfiguratie

- Verkeerd WIFI toegangspunt gekozen

- WIFI niet ingesteld

- Defecte netwerkkabel

- mogelijke defecte IP camera

- Mogelijke defecte router

Algemeen informatie hoe een IP Camera normaal gesproken vindbaar is

Als een IP camera uit de doos wordt aangesloten op een netwerk krijgt de camera een IP nummer van de router, alsmede andere informatie om in dat netwerk goed te kunnen functioneren. De IP camera krijgt het eerste vrije IP nummer in de beschikbare range, een subnetmasker (netwerkbegrenzing), het adres van de gateway (router) en adressen van DNS servers. Is dit alles in orde dan zal de camera een zogenaamde broadcast gaan uitzenden. Een signaal wat andere apparaten in het netwerk vertelt, hier ben ik, dit is mijn ip adres. Het bijzondere is echter dat zo een broadcast nooit en te nimmer wordt doorgelaten door Routers. Ook sommige merken (WIFI) repeaters, of netwerk switches laten uit veiligheids oogpunt deze broadcast nooit door. Als gevolg van deze techniek kunnen IP Camera's daarom soms niet vindbaar zijn als er ergens in de configuratie een fout is gemaakt maar er kan natuurlijk ook gewoon een defect zijn.

Broadcast plaatje

Router achter Router

Zoals hierboven is uitgelegd kan een netwerk broadcast nooit door een router worden doorgelaten naar het Internet ( Van de LAN zijde naar de WAN zijde van de router). Om diverse redenen plaatsen klanten toch vaak een eigen Router achter de Router van de internet Provider, de kans dat een IP camera dat niet vindbaar is nu zeer groot. De oorzaak van de niet vindbaarheid wordt dan omdat de Camera is aangesloten is op Router no1, de client pc/tablet/smartphone echter op Router no2 en de broadcast van de camera kan je apparaat niet bereiken (of vice versa). 

router achter router

Dus zorg ervoor dat je PC/Tablet/Smartphone fysiek is aangesloten op dezelfde router/repeater/switch als de IP Camera, hierbij maakt het niet uit of dit nu via een netwerk kabel gaat of via WIFI, dat maakt niks, het enige wat bepalend is dat beide apparaten in hetzelfdde netwerk segment zitten.

Noot 1: een PNP camera kunt u altijd bereiken via zijn PNP ID nummer, de werking van de camera is dus meestal wel in orde alleen als u zoekt, dan vindt u hem niet. Voer het PNP nummer dan met de hand in, de camera zal dan meestal gewoon werken, hierbij maakt het niet uit in welk segement de camera zich bevindt. De broadcast wordt alleen gebruikt voor het vinden van de camera met een zoekfunctie!!!.

Noot 2: gaat u gebruiik maken UPNP, of poort forwarding, denk er dan aan dat u elke poort die u foward op router 2, ook weer gedfrward moet moeten op router 1 als de camera poort ook via het internet bereikbaar moet zijn. In geval PNP camera is poort forwarding meestal niet nodig.

Verkeerd WIFI toegangspunt gekozen

Net als bij de router problematiek kun je zoek  problemen ervaren als je gebruik maakt van 1 of meerdere repeaters/switches in je huis of bedrijfs netwerk. Ook de oorzaak is hetzelfde de broadcast van de camera zit in een ander netwerksegment. Dus wil je gebruik maken van de zoekfunctie, zorg er dan voor dat de camera en ontvanger in hetzelfde segment zitten.

WIFI niet ingesteld

Als de WIFI niet goed is ingesteld zul je de camera ook niet vinden, in het verleden zijn er klanten geweest die de camera aansloten aan de stroom en er dan vanuit gingen dat de camera automatisch een WIFI verbinding zou maken met de WIFI router. Misschien lacht u nu, toch is het begrijpbaar omdat veel fabrikanten aangeven dat de camera's PLUG en PLAY zijn, en er zijn ook klanten zonder jouw niveau van techniek.

Twee situaties zijn mogelijk

- De Camera is nog niet verbonden met de router via WIFI , gebruik de handleiding om dit op de juiste manier te doen eventueel eerst met een kabel

- De PC/Tablet/Smartphone is niet WIFI technisch (Point to Point) verbonden met de IP Camera, stel de WFI verbinding van je PC/TABLET/Smartphone in op het netwerk van de IP Camera conform de handleiding van de IP camera

(meer over WIFI in de respectievelijke helppagina's)

Defecte netwerkkabel, Defecte IP camera, Defecte Router

Natuurlijk is het ook mogelijk dat er een defect is opgetreden, veel camera's en routers zijn uitgerust met twee controlelampjes op de aansluitingen voor het netwerk. Een lampje hoort (mits aangesloten) continue te branden (link) terwijl het andere lampje meestal onregelmatig knippert (data). Zijn er lampjes en werken deze niet dan kan de camera, de netwerkkabel, of de router defect zijn.