Beoordelingen
Facebook

IP Camera werkt niet op WIFI, wat kan ik doen?

Helaas komen WIFI problemen vaak voor, als het even kan adviseren wij onze klanten altijd te kiezen voor een netwerkverbinding via een kabel, of voor netwerk via het stopcontact.

Waarom:

  • omdat IP Camera's een stabiele verbinding nodig hebben,
  • IP Camera's veel bandbreedte gebruiken,
  • WIFI Storingsgevoelig is,
  • WIFI makkelijk opzettelijk te storen
  • En hoe groter de afstand is tussen zender en ontvanger, des te trager is de WIFI snelheid is
  • een WIFI verbinding altijd bestaat uit een zender en ontvanger, is er één zwak dan is de vrbinding zwak 
  • een IP Camera is geen Smartphone of Tablet, dat dit goed werkt wil niet zeggen dat een IP Camera ook goed werkt 

Welke invloeden van buitenaf kunnen de werking van mijn WIFI beinvloeden

  • Andere draadloze netwerken bv in gebruik bij huisautomatisering
  • WIFI Jammers (stoorzenders) , veel gebruikt door het dievengilde
  • Hoogspanningsmasten en kabels in de nabijheid
  • GSM Versterkers en GSM Telefoons
  • GSM masten
  • WIFI netwerken van de buren
  • teveel WIFI gebruikers, of wel aantal draadloze Smartphones en tablets
  • Betonnen of stenen muren al dan niet versterkt met betonijzer
  • Muurisolatie, met name isolatie voorzien van een aluminium bekleding
  • Radio zend amateurs in uw omgeving
  • Zelfs atmosferische omstandigheden

Veel gemaakte fouten tijdens het instellen van de WIFI

  • De IP camera is niet ingesteld op uw WIFI netwerk, dit gaat niet vanzelf !!
  • Na het Instellen van de WIFI verbinding wordt de netwerkkabel niet verwijderd, WIFI zal dan meestal niet inschakelen
  • In sommige gevallen (bv bij bepaalde typen IP camera's) moet de camera herstarten/ rebooten , om de WIFI te initialiseren
  • Na het instellen van de WIFI worden de instellingen niet opgeslagen (save/submit/apply/ok)
  • Verkeerde Router, Access of repeater punt wordt gekozen (SSID)
  • Verkeerd wachtwoord (WIFI code)  wordt gebruikt, router wachtwoord ipv sleutel voor draadloos netwerk
  • Verkeerde Encryptie wordt gebruikt (WEP/WPA/WPA2)
  • Afstand tot router te groot als de IP camera op de defintieve plek wordt opgehangen
  • Verkeerde positionering van router en/of antenne
  • Bandbreedte instelling in de router te laag (20MHZ ipv 40 MHZ)
  • Kanaalinstelling verkeerd gekozen waardoor eea gestoord wordt door andere WIFI netwerken in de omgeving

Wat kan ik nu doen als mijn WIFI niet of niet goed werkt

Het is inderdaad niet makkelijk om vervolgens achter de oorzaak te komen, waarom u WIFI niet werkt maar u kunt wel degelijk bepaalde zaken anders instellen. Voor alle duidelijkheid, WIFI instellingen worden gedaan in de ROUTER/MODEM van uw internet provider. De IP camera zal/moet deze instellingen handmatig of automatisch overnemen.

KANAAL INSTELLING CONTROLEREN

Meten is Weten is oud spreekwoord, mits je weet wat je meet. Om te meten maken wij veelvuldig gebruik van de een APP in de Google Play Store, de naam van APP is WIFI ANALYSER. Met deze app kunt u precies zien welke WIFI netwerken in uw omgeving aanwezig zijn, of er netwerken op hetzelfde kanaal zitten en wat de sterkte van dat specifieke netwerk is. Indien uw router eenzelfde kanaal gebruikt als iemand anders, verander dan uw kanaalinstelling in uw router naar een kanaal wat het minst/of niet bezet is.

WIFI analyser

Bandbreedte aanpassen in de router

Veel router staan vwb WIFI ingesteld op een bandbreedte van 20MHZ, zet deze indien mogelijk op 40MHZ en kan dan meer data gelijktijdig door de WIFI worden gestuurd. Omdaat er heel veel routers zijn, kunnen we hier geen plaatje van geven. Maar deze instelling is te vinden onder de WIFI instellingen van uw router/modem van uw provider.

Controleer uw instellingen nauwkeurig

Conttroleer zowel in Router/Modem de naam van uw router, dit heet een SSID, De gebruikte Encryptie methode (WEP/WPA/WPA2) en de code (wachtwoord) voor toegang in het WIFI netwerk. Zorg ervoor dat de IP Camera dezelfde instellingen heeft

Na ophangen werkt de WIFI toch niet, verplaats de IP camera

In eerste instantie werkt de camera, na plaatsing niet meer. Dan is er meestal onvoldoende bereik, u kunt proberen de antennes anders te richten, dit wil vaak helpen. Door de Camera riching de router te verplaatsen, kunt u bepalen hoever het bereik, te ver betkent vrijwel altijd uitval.

U heeft alles gecontroleerd en toch werkt het niet, wat nu?

Evt kunnen wij op afstand proberen te helpen, voor onze klanten is dit gratis, niet klanten ondersteunen wij ook tegen betaling. Woont u in een van de 3 Noordelijke provincies dan is support ter plekke tegen betalling ook mogelijk. Wilt u support aanvragen dan kan dat hier